Slovník pojmov
Marketing
Marketing býva častokrát nie úplne správne zamieňaný s reklamou a propagáciou. Treba však povedať, že reklama, propagácia, kampane a pod. sú len súčasťou veľkej množiny, ktorú voláme marketing, a ktorá okrem iného obsahuje oblasti ako napr. cenotvorba, obalový dizajn, obchodné a predajné siete, analýzy, predpoklady správania trhu a mnohé ďalšie odvetvia.
Stručne sa dá preto povedať, že do marketingu zaraďuje všetky kroky a oblasti, ktoré smerujú k lepšej predajnosti produktov alebo služieb.
Reklama
Reklama je využitie zvoleného komunikačného kanála alebo nástroja (napr. televízny spot, novinový inzerát, leták, promostánok a pod.) pre účely oslovenia zvolenej cieľovej skupiny, s hlavným cieľom predstaviť produkt / službu a vyvolať v zákazníkov potrebu a/alebo túžbu propagovaný produkt či službu získať.
Reklamná kampaň
Reklamná kampaň je v podstate sled vopred naplánovaných uverejnení reklamy (reklamného posolstva) s využitím jedného alebo viacerých reklamných kanálov a nástrojov. Najčastejšie zvykneme hovoriť napr. o:
- televíznej kampani
- rozhlasovej kampani
- printovej kampani - inzercia v tlačených periodikách
- vonkajšej kampani - napr. billboardy či iné reklamné plochy
- internetovej kampani
- a pod.
ATL (Above The Line)
ATL alebo tiež tzv. "nadlinková" kampaň či médiá sa orientujú na zasiahnutie čo najväčšej a najširšej cieľovej skupiny. Najčastejšie sa preto s označením ATL stretávame napr. pri reklame v televizii, rádiach, novinách a časopisoch, bilboardoch, ale v súčasnosti sa pod skratkou ATL označuje aj tzv. klasická on-line reklama (bannery a pod.)
BTL (Below The Line)
BTL alebo tiež "podlinková" kampaň je spravidla kampaň, ktorá sa orientuje na menšiu a presnejšie vyprofilovanú cieľovú skupinu, a pre svoje šírenie využíva skôr menej masívne médiá; pri BTL kampaniach hovoríme najčastejšie napr. pri priamom marketingu, špecifických promo kamaniach, sofistikovaných web riešeniach, podporných kampaniach a pod.
Ďalšie príklady:
- reklamná adresná poštová zásielka
- e-mailová personalizovaná správa
- telemarketing & telesales
- business promotion
- virálne kampane
- buzz marketing
- B2B kampane
- rôzne inovatívne formy oslovenia
- eventy